Chiar in acest moment, pe intreaga planeta exista peste 4,9 miliarde de utilizatori activi ai internetului. Odata cu aceasta tehnologie, lumea a devenit mult mai mica si mai conectata. Consecintele raspandirii internetului la nivel global sunt vizibile: competitivitate in mediul de business, viteza imensa a tranzactiilor comerciale la un nivel fara precedent in istorie, posibilitatea de a comunica oricand cu oricine si de a munci de la distanta cu acelasi randamant, sau poate superior fata de modul clasic al activitatii. 

In acelasi timp, numarul de site-uri web la nivel global a trecut de cifra de 1,86 de miliarde. Practic, la aproape fiecare 4 internauti, cate un site web! O cifra ametitoare daca e sa o comparam cu situatia de acum nu mai mult de 20 sau 30 de ani. 

Comportamentele consumatorilor se schimba in timp si se adapteaza rapid la tehnologia moderna. Astfel, consumatorii din prezent s-au adaptat imediat la era digitala. Telefonul a fost una din tehnologiile cu efecte disruptive incepand de la finalul secolului al XIX-lea si a schimbat modul in care cumparatorii puteau sa acceseze produse sau servicii, folosind celebrele carti de telefon.

Prestatorii de servicii si comerciantii au realizat ca prezenta firmelor lor cu reclame si cu numarul la care pot fi apelati este o carte castigatoare pentru business-ul propriu. Astfel, la apogeul tehnologiei telefonice, daca nu existai in cartea de telefon, sansele de a creste si de a obtine clienti si comenzi noi erau mult reduse. 

WWW sau “world wide web”, conceput si dezvoltat de Sir Tim Berners-Lee in 1990, data de nastere a primului site web din lume, a devenit, in numai cativa ani, o alta tehnologie disruptiva, iar lumea comerciala a fost printre primele afectate. Pe masura ce tot mai multi oameni au avut acces la internet, au realizat cat de simplu si usor este sa cauti online informatiile, produsele sau serviciile de care au nevoie. In orice caz de cateva ori mai simplu decat rasfoirea vechilor carti telefonice. Astazi, peste 99% din consumatori cauta online aproape orice au nevoie sa afle sau sa cumpere, in fiecare zi executandu-se nu mai putin de 6,6 miliarde de cautari doar in mtorul de cautare detinut de Google.  

Devine acum mult mai clara nevoia ca orice afacere, comerciant, producator sau prestator de servicii sa detina o prezenta online sub forma unui site web sau magazin online. Iar fiecare astfel de metoda de promovare si prezentare trebuie sa detina un domeniu propriu si unic. 

Cuprins

1. RoTLD – notiuni generale despre nevoia de a avea un domeniu pentru un site web

2. Structura unui domeniu RoTLD si modul in care se aloca acestea

3. Inregistrarea domeniilor RoTLD – operatiune primara si necesara mentinerii unei prezente online

1. RoTLD – notiuni generale despre nevoia de a avea un domeniu pentru un site web

Partea vizuala a oricarui site web, sau interfata “front end”, asa cum mai este cunoscuta, este cea care se afiseaza pe monitoarele computerelor sau ecranele telefoanelor inteligente ori ale tabletelor utilizatorilor de internet. Aspectul, de cele mai multe ori atragator, al oricarui website este alcatuit prin ingemanarea de catre web developeri a mai multor tehnologii si programe, imagini, baze de date, tipuri de fonturi adecvate, filme de prezentare, materiale sonore. 

Toate aceste elemente sunt gazduite pe un server al unui furnizor de servicii de hosting sau de gazduire web de unde, prin intermediul internetului, pot fi accesate de catre terminale singulare de oriunde din lume.  

Dar, fiecare website trebuie sa fie individualizat pentru a fi distinct de miliardele de alte asemenea spatii virtuale din lume. Modul in care se face aceasta individualizare este prin intermediul numelor de domeniu. Practic acest concept desemneaza adresa unica pe care un site web o are si pe care oricine o poate tasta in fereastra corespunzatoare a browserului pentru a accesa pagina web dorita.

Mai simplu spus, daca e sa compari site-ul tau web cu firma sau afacerea ta, ori cu magazinul pe care il detii, numele domeniului actioneaza ca o adresa postala a acestora. Mergand ceva mai in detaliu pe firul explicatiei, pentru a intelege mai bine conceptul de nume de domeniu, ar trebui sa stii ca Internetul este o gigantica retea de retele de computere multiplicata de mii de ori cu ajutorul unui paienjenis de cabluri la nivel planetar. Fiecare computer conectat la internet poate comunica cu altul sau cu un server comun pe care se afla mai multe site-uri web ori cu un server dedicat unui singur site sau aplicatii web. 

Pentru identificarea sursei informatiilor cautate fiecarui computer legat la internet i se repartizeaza o adresa IP (Internet Protocol) care nu este altceva decat o insirure de numere unice cu rol de identificator. O adresa tipica de IP poate fi sub forma 111.111.11.1. Totusi aceasta metoda nu-i ajuta cu nimic pe utilizatorii simpli care nu vor putea memora niciodata atatea numere pentru a le tasta in browsere si pentru a ajunge la site-urile web cautate. 

Tocmai pentru a rezolva aceasta problema au fost inventate numele de domenii care sunt cuvinte semnatice sau denumiri scrise in literele alfabetelor folosite in intreaga lume. Folosirea unor astfel de denumiri ale adreselor site-urilor web cautate a devenit astfel cea mai simpla cale de a accesa un server sau un alt computer conectat la retea. 

2. Structura unui domeniu RoTLD si modul in care se aloca acestea

Dupa cum ai observat deja, un nume de domeniu transcrie practic o adresa IP in limbaj inteligibil pentru oameni. Acesta poate fi de forma nume-domeniu.ro sau nume-subdomeniu.nume-domeniu.ro. Desigur, pot exista orice fel de variatii in structura, cele enumerate fiind doar cu titlu de exemplu. 

Terminatia .ro din componenta oricarui domeniu inregistrat in Romania poarta denumirea de Top Level Domain, sau, prescurtat TLD. Rolul acestuia este de a transmite informatii utile despre originea informatiilor oamenilor care se afla pe internet in cautarea unui site web sau care acceseaza diverse adrese. Desigur, terminatiile sunt foarte diverse, pornind de la cele de uz general (.com, .net, .info, .biz, etc.) pana la cele cu un anumit grad de specificitate (.ro, .us, .fr, .it, .gov, .org .edu, etc.) care indica ca ceea ce se afla sub acea adresa este servit dintr-o anumita locatie geografica (stat, regiune) sau apartine unei anumite institutii (guvern, organizatie) ori are un scop bine definit cum ar fi, de exemplu, cel educational. 

Pentru Romania, Top Level Domain-ul este, desigur, .ro. Domeniile cu terminatie de acest fel mai sunt denumite domenii de adresare de nivel inalt, ele avand rolul de a crea identitate proprie la nivel statal. Acordarea de astfel de domenii in cadrul internetului se face prin cereri efectuate de catre organisme imputernicite ale fiecarui stat catre Autoritatea de Acordarea a Numerelor de Internet sau IANA (Internet Assignment Numbers Authority), iar in cazul statului roman cererea a fost inregistrata de catre Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica (ICI-Bucuresti) in 1993. Din acel an, tara are o identitate unica in spatiul virtual al internetului avand un domeniu top level propriu.  

Domeniile top level (TLD) pot contine diverse notatii dar sunt limitate la un numar maxim de 63 de caractere. 

Exista si o lista sau un director complet al tuturor domeniilor top level din lume care este mentinut si operat de catre Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN). Rolul acestui organism de nivel global este de a coordona identitatile unice ale domeniilor de internet din intreaga lume. 

In ceea ce priveste obtinerea unui domeniu .ro trebuie retinut ca organismul abilitat de catre IANA pentru a se ocupa cu administrarea domeniilor de tipul TLD la nivel de tara este ICI-Bucuresti. 

De asemenea, trebuie remarcat ca nu se poate cumpara un domeniu, desi in practica se foloseste destul de des acesta expresie. Dobandirea proprietatii exclusive asupra unui domeniu a fost considerata inoportuna prin simplul motiv ca domeniile nefolosite din variate motive ar trebui sa fie disponibile pentru alti utilizatori interesati. 

Astfel s-a recurs la varianta platii pentru folosirea unui domeniu pentru o anumita perioada de timp, de regula de la un an la mai multi ani. Dreptul de folosinta se poate reinnoi periodic, cel care a contractat domeniul initial avand un drept de preemtiune asupra altor persoane care ar dori exact aceeasi denumire. 

3. Inregistrarea domeniilor RoTLD – operatiune primara si necesara mentinerii unei prezente online

Inainte sau odata cu selectare serviciului de web hosting este necesara si inregistrarea domeniului sau a adresei la care va raspunde practic site-ul web pe care il detii. Pentru acest scop sunt necesari cativa pasi:

  • Alegerea TLD-ului sau a extensiei si a SLD (second level domain) sau a etichetei. De exemplu, daca te-ai gandit sa alegi un domeniu din Romania si ai o afacere in domeniul serviciilor ai putea alege un domeniu de forma nume-serviciu.ro.
  • Alegerea unui registrator sau revanzator de domenii la care sa inregistreri denumirea aleasa. Poti alege un serviciu de transfer domeniu daca ai deja unul inregistrat anterior si vrei sa treci la o solutie de hosting noua.  
  • Verificarea disponibilitatii numelui de domeniu ales. De regula, acest lucru se poat eface pe site-ul web al oricarui reseller si este o operatiune necesara pentru a te asigura ca numele nu este folosit deja. 
  • Completarea procedurilor de inregistrare si efectuarea platii domeniului ales pentru perioda de folosire pentru care s-a optat.   

Alegerea si inregistrarea unui nume de domeniu RoTLD ar trebui sa tina seama de unele consideratii care ar putea folosi evolutiei scopului pentru care a fost ales si, mai ales, evolutiei site-ului web in a carui adresa unica se transforma.

Astfel, numele domeniului ar trebui sa fie cat mai sugestiv pentru continutul web pe care il reprezinta. De regula, nu ar trebui sa cazi in capcana specificitatii extreme si sa alegi o denumire formata din mai multe cuvinte deoarece aproape nimeni nu va retine un nume prea lung. 

Trebuie realizat un compormis intre calitatea numelui de domeniu de a fi descriptiv si lungimea in caractere a acestuia. Un nume scurt de domeniu, care pe deasupra mai este si sugestiv va fi mai usor de cautat pe motoarele de cautare sau de retinut in memoria utlizatorilor 

Daca te adresezi pietei si consumatrilor din Romania ar trebui sa alegi intotdeauna un domeniu RoTLD cu o terminatie .ro, desi nu intotdeauna va fi posibila gasirea unuia disponibil identic cu expresia cu care vrei sa-l denumesti. In acest caz, daca tii neaparat la denumire si aceasta nu poate fi adaptata, te poti orienata spre un TLD de natura globala, asa cum este .eu sau .com.  

Inregistrarea unui domeniu este intotdeauna primul pas spre lansarea unui nou site web sau aplicatii web si acest lucru ar trebui facut cu o atentie deosebita, numele unic ales in mod inspirat fiind un ajutor in plus in eforturile ulterioare din punct de vedere al SEO si al promovarii online.